Top 10 tips & tricks pentru o nunta reusita

IMG_8102Să zicem că v-ați luat inima în dinți și ați decis să vă uniți destinele în fața Domnului, a ofițerului stării civile și a unei atente selecții de nuntași. Odată emoția cererii trecută, începe coșmarul pregătirilor. Well, și aici vin sfaturile mele utile.

Veți găsi pe toate forumurile, site-urile și blogurile sfaturi despre ce trebuie să faceți. Dar nimeni nu vă va spune CLAR de ce să vă feriți, cum să inovați, și (cel mai important) cum să vă simțiți ȘI VOI bine, nu doar nuntașii. Deci, iată top 10 tips & tricks:

1. Luați-vă o firmă de wedding planning. Sau un wedding planner.

Dacă nu sunteți experți în event management (cum de exemplu ne considerăm eu și soția mea) vă veți lovi de niște probleme la care nici nu v-ați gândit. Ah, da, chiar și dacă sunteți experți în event management vă veți lovi de astfel de probleme. Gen cu o zi înainte îți dai seama că e haos cu cine duce mirele, nașii, mireasa, cu ce mașini, câte mașini etc. La mine la nuntă am avut se pare cam prea multe mașini :). Dar a fost bine. Oricum, în ultima lună și eu și soția mea tânjeam după un wedding planner că deja ne înnebuneau toate detaliile.

2. Vizitați locații de nuntă.

Bucureștiul are o problemă cu locațiile de nuntă. Gen 90% din ele arată a cămin cultural peste care se trage o spoială rapidă, cu chelneri tip „spuneți” și „nu vă fac eu un platouaș?”. Verificați tot: fețele chelnerilor, amabilitatea lor, modul cum se poartă cu invitații, dacă se mișcă bine etc. Vedeți cum arată locația și ziua și noaptea; vă dau un exemplu: celebrul restaurant de lux Loft arată ziua a sală de mese de la Uzina de Rulmenți. Similar, locații care arată genial ziua pot arăta absolut haotic noaptea. Trebuie să vedeți cum arată localul cu jumătate din lumini aprinse, cu toate aprinse, etc. Experimentați căci la nuntă lumina joacă un rol absolut crucial.

CRITIC! Evitați locațiile ce au doar terasă! Nu sunteți Dumnezeu și nu puteți prevedea 100% cum va fi vremea! O terasă poate fi doar o alternativă pentru invitații care vor să ia ceva aer și să aibă o priveliște, dar nu trebuie să fie principalul loc! Uitați de tâmpeniile ce le vedeți prin filmele americane cu nunți în aer liber; dacă plouă sau e furtună se duce naibii tot.

3. Vizitați târgurile de nunți.

Aici prindeți deal-uri bune – începând de la deal-uri pentru rochii de mirese, costume de mire, fotografi, cameramani, formații live, DJ-i, restaurante etc. Nu luați oferte doar de la un singur ofertant – luați de la mai mulți și negociați prețurile la sânge! Însă nu luați prețul cel mai mic – garantat vă iese o neieșită dacă luați prețul cel mai mic.

4. Hainele de nuntă.

Alegerea rochiei de mireasă și a costumului de mire este un proces destul de dificil. Pentru mirese vă dau cel mai simplu sfat: urmăriți conturile de Facebook ale unor modele care se duc la show-uri de modă. Veți avea surpriza să descoperiți noi creatori de modă care lucrează niște modele superbe de rochii de mirese la prețuri OK. Dacă nu vă duceți pe brand-uri s-ar putea să aveți niște super-surprize la prețuri foarte OK. Similar și pentru costumul de mire – nu vă bazați pe „marii creatori” de costume din România; da, dacă aveți buzunarele pline vă puteți baza, dacă nu, urmăriți show-urile de modă și găsiți-vă ceva. Important pentru băieți: nu fiți leneși și mergeți la măsurători – la nuntă costumul trebuie să vină turnat pe voi!

5. Hainele de nuntă DE BACKUP.

Always back-up! Aveți pregătită minim o cămașă (pentru mire), minim o rochie de schimb (pentru mireasă), pantofi de schimb. La nuntă se întâmplă accidente – fiți pregătiți pentru pahare de vin care se răstoarnă, cești de cafea care se răstoarnă etc. Cămașa de back-up poate fi o simplă cămașă albă, iar rochia de schimb poate fi o rochiță albă dar mai deosebită (totuși este mireasa); alternativa este excelentă și când vrei să dai un nou suflu nunții. Din nou, căutați creatori de modă noi – veți avea surprize excelente.

6. Fotograf vs cameraman.

Aici discuția este lungă. Eu sunt împotriva filmatului la nunți, din multe motive. Cameramanul are tot timpul camera pe umăr, se plimbă printre invitați, merge cu spatele (și aici multe filmări se întrerup cu camera zburând în sus când pică individul pe spate) și prinde invitații în ipostaze care nu neapărat îi avantajează. În epoca Youtube, parcă nu vrei să se vadă filmat cum te rupi pe ringul de dans. Un fotograf însă poate surprinde acele momente extraordinare. Și aici vreau să insist: fotograful este EXTREM de important. Nu faceți rabat de la calitate… Alegeți-l cu grijă, priviți-i atent portofoliul, rugați un prieten ce cunoaște fotografie să se uite prin poze. De ce: dacă pentru voi o poză arată excelent, un fotograf sau cineva cu cunoștințe de fotografie va recunoaște rapid efectele Photoshop aplicate excesiv, contraste proaste, încadrări aiurea sau pur și simplu lipsă de imaginație. Nu oricine are un DSLR în mână este fotograf.

7. Muzica.

Amicul Berti scrie aici un articol excelent despre muzica la nunți. Muzica trebuie să v-o alegeți pentru ca să vă placă VOUĂ. Da, VOUĂ, nu nuntașilor. Nuntașii îi alegeți ca să se potrivească VOUĂ și ca să vă simțiți ȘI VOI bine (veți vedea mai jos). Vă place muzica populară? Invitați oameni care să iubească horele și sârbele! Vă place însă rock-ul și vreți să rock-ăliți? Alegeți-vă atent invitații (poate totuși nu doriți un pogo dement la nuntă).

Însă rolul DJ-ului este să aibă ringul de dans plin CÂND NU SE MĂNÂNCĂ. Mor la nunți când văd felurile de mâncare aduse de către chelneri și DJ-ul care bagă o melodie pe care lumea se adună ciorchine. Pentru că strică tot planning-ul evenimentului. Măgăria asta o asemuiesc mizeriei inventate de americani denumită „working lunch” – mânci și vorbești cu gura plină în meeting. Wtf, când mânci mânci, când dansezi dansezi. DJ-ul trebuie să știe asta. Ah, da, și trebuie să aibă muzică, TONE de muzică. Și să știe să balanseze între melodii ca să nu rupă ritmul și lumea să se simtă bine.

8. Evitați clișeele și „obiceiurile”.

Nunțile la români au „obiceiuri” și clișee. I hate them all. Totul începe cu fotograful și cu cameramanul. Pozele tâmpe cu mirele care ține mireasa pe mână, mireasa care ține mirele de cap, fotografiile din Herăstrău (la coloane în Herăstrău cred că există minim câteva sute de mii de fotografii din ‘70 până acum), fotografiile de la Arcul de Triumf (ziua și noaptea, să știm o chestie), violarea fotografiilor în Photoshop până când nici dracu nu mai înțelege nimic din pozele alea. Ultima fiță sunt fotografiile HDR. Să faci HDR și să balansezi prost nivelurile poate orice puști să facă. Drept urmare și fotografii de duzină fac la fel.

Furatul miresei este un obicei tâmp și care în marea majoritate a cazurilor trimite nunta în lock-down. Că mireasa stă minim 40 min, timp în care nici dracu nu dansează și așteaptă. Mireasa este dusă în locuri în care nicio altă mireasă nu este dusă: în club (orice club are sâmbătă seara câte o poză cu minim o nefericită furată), în bar să danseze pe bar, la Arcul de Triumf să facă poze.

Mâncarea la nuntă are și ea obiceiul ei: entree-uri cu rulouri și chestii umplute, șalău meuniere, sarmale, „mix grill”. Pe mese, cum spune și Berti, cola la 2L, pălincă și vin. Tortul miresei cu 2KG de frișcă. Totul pozat, filmat. Eventual și adus de către chelneri pe muzică de fanfară.

Muzica la nuntă are și ea câteva clișee, dincolo de Menaito și Dansul Pinguinului. Mai are Brașoveanca, sârba de 20 minute, mega-mix-ul Abba, Gipsy Kings, rock&roll. Parcă e un fel de checklist la nunți cu melodiile care sunt „must have”. Fără ele nu intră bine șalăul meuniere pe sub mustață.

Aș mai putea continua cu „vărul Costel”, oaia neagră a familiei care totuși este „neam” și este o „obligație” să îl inviți și care ritualic se îmbată stână, se descheie la cămașă, lărgește cravata și se mișcă lasciv și scârbos pe ringul de dans indiferent de melodie.

Fiți curajoși și inovați! Surprindeți-vă invitații! Schimbați radical meniul, reduceți cantitatea de populară, faceți fotografii frumoase naturale, faceți o nuntă care să rămână în inima și în mintea invitaților voștri!

9. Alegerea invitaților.

Probabil cel mai delicat subiect al nunții este alegerea invitaților. Pe cine chemăm să nu se supere, cum facem să se simtă bine? Wrong approach… În primul rând trebuie să vă dați seama ce fel de nuntă vreți: vreți o nuntă mare și greu de gestionat, dar profitabilă? Sau o nuntă mai mică unde puteți ține toate lucrurile sub control? De aici pornește și alegerea invitaților. Dacă vreți nuntă mică cu siguranță vor fi oameni care se vor supăra că nu i-ați chemat. Tough luck!

Nu ai cum să îi chemi pe toți. Nu ai cum să îți chemi toate rubedeniile pentru că nu se vor simți bine și implicit nu vă veți simți bine. De asemenea, când pui o nuntă de 100 persoane gândiți-vă să invitați în jur de 120 persoane.

Când alegeți invitați aveți grijă să chemați oameni la care chiar țineți ȘI care gustă muzica ce va fi cântată și bucatele ce vor fi așternute. Chemați oameni care să se potrivească în peisaj! Cu siguranță „vărul Costel” de mai sus ar face notă discordantă la o nuntă selectă.

Evitați cu orice preț „obligațiile”. Adică acele personaje pe care părinții/rudele vi-i vâră pe gât ca „obligații”. Voi nu aveți obligații față de nimeni. Dacă nu vine la nuntă și se supără, tough luck! Mai bine se supără că nu a venit decât să vină și să stea îmbufnat toată nunta. Sau să se facă praf. Orice relație stricată poate fi reparată, și pentru ce nu poate fi reparat există Facebook.

10. Cost management.

Încercați să ieșiți din tipologia „fac nunta să îmi iasă profit”. Scopul principal al nunții ar fi să vă bucurați de căsnicia voastră împreună cu nuntașii. Nu să faci profit…  Când pui tema profitului deoparte, altfel privești nunta. Și vei face în așa fel încât să iasă nunta visurilor. Profit înseamnă să îl accepți și pe vărul Costel căci atunci când se îmbată dă cu bani în lăutari și în miri. E drept, face pipi în cuva cu șampanie, dar e ok. Dă bani…

În primul rând folosiți un Excel pentru bugetarea tuturor costurilor – costume, flori, lumânări, haine, mașini, sală, meniu, DJ, fotograf, cameraman. Prevedeți și un „buffer” pentru cheltuieli neprevăzute – veți intra în el, credeți-mă! În al doilea rând, dacă aveți wedding planner asigurați-vă că are controlul costurilor la local. Aici lucrurile pot să degenereze rapid. Încercați să luați un pachet cu băuturi „all-inclusive”. Ca să nu vă treziți că chelnerii vă fură. La „all-inclusive” nu au ce să fure că se fură singuri.

11. Ultimele sfaturi.

Faceți o nuntă unde să vă simțiți bine ȘI VOI. Fiți unici, diferențiați-vă pentru a rămâne în memoria nuntașilor. Simțiți-vă bine – teoretic vă căsătoriți doar o dată :). Nu uitați ori de câte ori vă veți certa pe organizare și pe detalii că vă iubiți. La nuntă fiți toleranți – mai ales voi, mirii. Miresele oricum o vor lua razna, deci este important ca voi să fiți „pe sistem” și să controlați lucrurile. Și bineînțeles, have fun!

Comments

  1. says

    As putea sa te contrazic la multe dintre cele expuse de tine, insa voi spune doar atat: indiferent cate palnuri ai face, sunt convins ca nimeni nu te poate pregati pentru situatiile neprevazute. Si sunt destule la o nunta. Punctele 2, 3 si 4 sunt cele mai bune sfaturi pe care le poate oferi si urma cineva.

  2. AlinaC says

    La 4 dintre nunțile la care am fost DJ-ii au luat-o razna. La două dintre ele au început să facă karaoke (dă fuck!), la una nu era în stare să combine muzica sau punea melodii care îți faceau urechile sa sangereze, iar la una nu mai raspundea la comenzi.

  3. says

    Foarte bune sfaturile. Noi planificam sa ne ‘luam’ cat de curand, dar vom merge sa semnam actele si eventual sa bem un pahar cu o mana de prieteni (zic sa bem, ca eu nu mai pun alcool pe gura pana nu se naste dojo jr. si nu termin si cu alaptarea). ne-am propus ca, daca tot avem buget de din astea, sa plecam undeva pe banii aia, nu sa stam ‘drepti’ la un eveniment care nu ne spune nimic. Niciunul nu avem fantezii cu nuntile si, asa cum spui, una pe gustul tau nu-i mereu usor de facut. Plus ca, decat sa aud ca-s naspa ca nu am chemat x si y persoane sau ca nu am facut asta si alta, mai bine scap de stres si-mi vad de treaba. 😀

  4. says

    In principiu, sunt de acord cu tot ce ai spus, dar trebuie sa recunosti ca nu este asa usor sa faci toate aceste lucruril. De exemplu, la mine a iesit mare cearta cu parintii in legatura cu invitatii. Nu ai cum sa ii convingi sa lase la o parte obligatiile.

  5. says

    Sunt foarte bune aceste sfaturi! Dupa parerea mea, ceea ce face diferenta ca evenimentul tau sa fie cel mai frumos este sa ai o locatie buna! Daca ai un restaurant care te ajuta sa iti indeplinesti cerintele poti sa ai o nunta de vis!

  6. Victor says

    In afara ca nu sunt neaparat tips and tricks cum spui , sunt doar niste barfe care le stie toata lumea… Te murdaresti la gura de engleza ca un bebelus care mananca singur pentru prima data…. Schimba subiectele care vrei sa le abordezi ca sa nu fii gen “copy-paste” de pe alte site-uri!

Trackbacks

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *