Când ne-am întâlnit la gala Biz Marketing Xchange, am decis împreună cu câțiva marketing manageri să încercăm să vorbim public cât mai mult despre experiențele noastre pozitive (best practices, recomandări, ghiduri) dar și despre experiențele noastre negative – țepe, practici ilegale sau imorale, campanii create doar pentru a obține premii etc.

Astăzi vreau să vă vorbesc despre una din mizeriile făcute de agenții în media-buying. Foamea este mare, prostia este multă, agențiile angajează tot mai mulți juniori pe posturi de seniori (btw, cei mai amuzanți sunt juniorii care se cred seniori), cetățeni care cred că lumea este a lor și că li se cuvine orice. Și că clienții în general sunt proști bâtă (bine, ținând cont că și clienții angajează la Marketing juniori parțial uneori au dreptate).

Cea mai clasică și simplă schemă, la fel de tâmpă precum scrisoarea nigeriană este să umfli prețurile media ca să îți crești comisionul. Să zicem că CPM-ul în România este approx 2 EUR (da, este plin de site-uri de valoare). Nu vorbesc de discount-uri și de prețuri de listă ci de situația reală – 2 EUR (și mai jos). Aceasta este valoarea reală a conținutului site-urilor românești. Mai sunt unele de fac excepție, dar cam pe aici se învârte CPM-ul în România.

Și te trezești pe mână cu o frumusețe de plan media conceput probabil în veceul firmei între două cuie, cu CPM-uri mânca-le-ar mama numai de 5 EUR – 7 EUR de ai zice că în toiul crizei clienții au început să plătească mai bine pentru conținut mai prost. Bineînțeles că după ce dai două proverbe și zicători printre dinți, te uiți cu tristețe la brand-ul agenției ce ți-a trimis acel media plan, te întrebi ce dracu s-a ales de piața asta și cum au ajuns agențiile să angajeze doar cu buletinul, te întrebi cât de prost te crede și îți dai seama ce foame poate fi în piață de dai de astfel de garabeți.

Care este efectul? Foarte multe firme își angajează oameni de creație, copywriteri și chiar și media planneri doar pentru a scăpa de agenții. Te întrebi ce naiba poate face un media planner într-o firmă? Păi acesta este efectul doi – campanii pe Google, Facebook, Yahoo și Skype care sunt provideri internaționali și unde este mai greu să dai țeapă cu supraprețuri.

Și uite așa vezi talente din agenții miorlăindu-se pe IQAds de clienți, de piață, de lipsă de bani și de proiecte provocatoare. Păi ce proiecte provocatoare mă la dume de 7 EUR CPM pe site-uri cu șapte rânduri de reclame plus opt pop-up-uri?

Ce îmi place însă este că ușor ușor piața se curăță eficient. Noul val al crizei sau al resetului care vine din Est va face să doară și mai tare.

2 Comments

  1. Daca tu de la ditamai corporatia constati acest lucru, ce sa mai zic de noi astia mici si multi cu start-up uri de sub 10k eur si buget de promovare de maxim o mie de lei… ma si pufneste rasul cand aud ce stiu eu sa faca cu cateva sute de euro si de fapt ce putem face noi singuri fara a arunca banii pe fereastra… Circul continua si in alte domenii, dar ca in online mai greu sa vezi atatea gasculite plouate in pana de idei 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment